Tani

Minggu, 22 November 2015

BENIH KARI INDIA KINI AVAILABLE




Pokok kari tanomkinotuan yang ditanam di KBR tahun lalu kini sudah mula menghasilkan buah. Sama dengan daunnya buah kari juga aromanya terlalu kuat dan meleket. Disinilah biji kari boleh didapati. 

Bagi mereka yang mengemari resepi berasaskan kari atau dijadikan ubatan tradisional apa kata anda menanamnya di laman rumah. Pokok kari juga sesuai ditanam dalam pasu bersaiz besar. Anda hanya turun keluar ke laman atau balkoni dan petik setangkai dua daunnya untuk resepi memasak. Tidak perlulah keluar ke pasar atau supermarket semata-mata membeli daun kari.

Cara menanam pokok kari dari benih:

Untuk menyemai benih kari tidaklah susah. Anda hanya perlukan:

1. Benih kari

2. Media potting soil

3. Bekas semaian

4. Air untuk menyiram

Masukkan potting soil ke dalam bekas semaian. Anda boleh menggunakan apa-apa bekas seperti cup plastik, kontena atau pasu. Padat-padatkan sedikit media.

Buat lubang kira-kira 2 inci dan masukkan sebiji benih kari lalu timbus semula dengan tanah. Akhir sekali siram dengan air dan letak ditempat teduh tetapi masih terkena haba. 

Dalam masa 2 minggu hingga 1 bulan benih kari anda sudah mula bercambah.

Mahukan sepokok kari di laman rumah anda? Hantar email ke borosmomogun@gmail.com untuk tempahan benih kari ini dengan hanya RM2.90 sahaja untuk 1 pek.

Selamat bertani dan menuai hasil.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar