Tani

Rabu, 11 November 2015

POKOK EPAL HIDUP BAIK DI KBR



Pokok epal merupakan tumbuhan yang banyak ditanam di negara 4 musim. Antara ribuan jenis pokok yang tumbuh dengan baik di negara-negara Eropah, Amerika dan tempat-tempat lain. Diusahakan oleh pemilik-pemilik tanah secara besar-besaran bagi menampung buah epal eksport ke negara-negara luar termasuk di negara kita.


Epal atau nama saintifiknya ialah Malus Domestica ini sangat digemari ramai. Dimakan begitu sahaja atau campuran dalam salad atau pun dibuat sebagai pai epal. Pokok epal mempunyai pelbagai jenis, warna dan saiz yang mempunyai rasa yang enak dan ranggup. Rasa masam manis menyerlahkan keunikannya dengan aroma yang cukup memikat. Memakan sebiji buah epal yang ranggup sudah cukup untuk serapan pagi sambil segelas coklet panas. Ia juga cukup berkhasiat dan kandungan vitamin C juga tinggi.

Tanomkinotuan sangat-sangat teruja dan tumpang gembira apabila membaca mengenai kejayaan orang lain menyemai dan menanam pokok epal di blog-blog Malaysia. Terfikir tanomkinotuan bahawa bolehkah pokok epal tumbuh di negara kita? Bolehkah pokok epal bertahan dengan musim hujan melanda negara kita setiap tahun? Adakah pokok epal mudah berbuah di negara kita? Persoalan demi persoalan bermain di benak tanomkinotuan hingga terdetik dan terniat dalam hati untuk menyemai buah epal tapi masalahnya dimanakah perlu mendapatkan biji benih? Adakah boleh menyemai benih epal yang dijual di kedai atau supermarket?


Dengan tekad dan azam tanonkinotuan singgah salah satu supermarket yang ada menjual epal dengan pelbagai jenis. Jadi tanonkinotuan telah mengambil buah epal dengan nama tertera Royal New Zealand Apple, saiz sederhana besar, warna merah pudar dan isinya sangat ranggup. Sampai di rumah tanomkinotuan proses dengan mengeluarkan benih-benihnya dan kumpulkan dalam mangkuk yang sudah diisi dengan air yang dicampurkan serum EM1. 

Tapi sebelum itu, tanomkinotuan sudah berguru dengan google, youtube dan beberapa forum dalam dan luar negara mengenai panduan menyemai benih epal. Dengan sedikit ilmu ini tanomkinotuan sediakan peatmos yang dilembabkan serta dimasukkan ke dalam plastik berzip. Seterusnya masukkan benih epal tersebut ke dalam plastik dan simpan dalam peti sejuk hinggalah benih epal tersebut bercambah.


Tanomkinotuan hanya menunggu 1 minggu untuk benih epal bercambah dan kemudian dialihkan ke dalam polibag hinggalah kini. Secara umumnya pokok epal tanomkinotuan yang ada sekarang ialah rata-ratanya sudah berusia 5 hingga 9 bulan. Tinggi lebih satu kaki lebih. Dan semakin tinggi malah pertumbuhannya galak di KBR.

Pada awalnya tanomkinotuan mengalami masalah pengalihan anak pokok ke dalam polibag. 10 anak pokok yang dialihkan hanya 2 yang berjaya dan semaian benih epal pada gambar-gambar tertera adalah sebanyak 3 kali dan keempat pula masih dalam peti sejuk, baru berusia 4 hari semasa entry ini ditulis iaitu dari jenis Washington Red Apple. Oleh itu saiz dan tumbuhbesaran berbeza. Tetapi menghairankan di mana pokok pertama disemai pertumbuhannya terbantut untuk beberapa bulan hingga luluh daunnya, ingatkan sudah mati nasib tanomkinotuan tak cabut. Tidak lama kemudian, pokok tersebut mula berdaun dengan baik.


Manakala bagi semaian kedua pula pokoknya sudah tinggi berbanding dengan pokok epal semaian pertama malah daun dan batang cantik. Pada usia pokok ini masih kecil, daunnya telah diserang apid hingga mengerekot dan keriting daunnya. Pertumbuhan sedikit terjejas, selepas dispray dengan racun serangga bawang putih barulah pokok epal ini tumbuh seperti biasa.

Cara penjagaan pokok epal tidaklah cerewet sangat. Asal akarnya sudah kuat ia susah hendak mati kecuali serangan dari fungi, bakteria mahupun virus. Tanomkinotuan belum ada pengalaman lagi mengenai pokok epal yang diserang oleh mikroorganisma di atas jadi tanomkinotuan tidak dapat memberikan sebarang pendapat. 

Hanya saja 2 minggu sekali bubuh baja NPK organik dan tidak pernah dibubuh menggunakan baja kimia. Khuatir juga jika baja kimia menjejaskan batang dan akar menyebabkan pokok mati. Siram apabila tanah sudah mula kering jangan pula media terlalu basah. Ia boleh mengundang fungi dan bakteria yang boleh menjangkiti akar pokok. 

Pada masa akan datang pokok-pokok ini akan dialihkan ke tanah. Tetapi hendak mengumpulkan seberapa banyak ilmu mengenau pemindahan ke tanah. Tanomkinotuan juga biasa menanam anak pokok seperti mangga, asam jawa, pokok jambu air dan limau manis tetapi mungkin ada bezanya cara menanam dengan pokok epal ini. 

Tanomkinotuan akan update dari semasa mengenai pokok epal ini untuk perkongsian para pembaca. Adakah anda berminat menanam pokok epal? Mulakan dengan biji-biji epal yang dibeli dari kedai dan semai untuk reward di masa akan datang, ia berbaloi untuk anda. 

Selamat bertani dan menuai hasil. 

1 komentar: