Tani

Selasa, 10 November 2015

TUAIAN SAYURAN DI KBR AWAL BULAN OKTOBER


Hari ini tanomkinotuan ingin berkongsi kepada pembaca mengenai beberapa tuaian sayuran yang dituai di KBR untuk beberapa minggu yang lepas.

Musim hujan adalah musim sesuai untuk menyemai benih. Bagi benih-benih bersaiz kecil kenalah semai pada bekas semaian terlebih dahulu seperti benih sawi, kailan, kobis, brokoli dan kobis bunga. Bagi benih seperti kacang panjang, buncis, bendi, edamame boleh langsung semai pada tanah/batas atau pasu saiz besar. Jom lihat antara tuaian yang dapat diambil gambar;



Ini adalah sayur sawi yang dipetik di KBR, tanomkinotuan sudah cerai-ceraikan daunnya untuk memudahkan dicuci bersih dari tanah yang melekat pada daunnya. Maklumlah musim hujan. 

Antara sayuran tersebut ialah sawi bunga jepun, sawi kerinting dan sawi putih taiwan. Sudah tidak kelihatan bentuknya kerana diceraikan bagi tujuan pembersihan.


Terung bulat hijau masih menghasilkan buahnya di KBR. Malah semakin banyak pula semasa musim hujan ini. Namun sedikit masalah dengan serangan ulat pengorek buah. 


Tuaian daun okinawan spinach untuk dijadikan salad.


Tuaian zucchini crockneck kuning. Pokok zucchini crockneck kuning ini adalah tanaman musim ketiga.


Sawi putih dapatlah tuai 2 batang yang besar.



Sawi kerinting ini pula dituai di KBR yang ditanam dalam polibag menggunakan media potting soil. Memang cantik daunnya.



Jagung pulut putih kelopak hijau dan jagung pulut putih kelopak ungu. Kedua-duanya merupakan jagung jenis meleket ketika dimakan. Sedap...



Ini adalah tunas asparagus. Pokok asparagus tanomkinotuan sudah boleh dituai walaupun belum cukup usia 3 tahun. Tuai sikit-sikit dulu. 



Tutan hitam atau sayur pucuk meranti yang ditanam menggunakan biji benih kini sudah boleh dituai. Masak sup dengan hirisan halia saja.


Akhir sekali tuaian tutan hijau pula. Pucuk tutan memang sedap dimasak tumis ikan bilis dan lada putih borneo.

Inilah sayuran yang ditanam di KBR dan sudah mula dituai. Sayuran organik bebas racun serangga. Masa ini KBR sarat dengan tanaman, terpaksa menanam sayur yang baru disemai dalam pasu atau polibag. Menanam sayuran di halaman rumah sangat menyeronokkan juga mampu mengurangkan kalori dengan banyak. Jom menanam sayuran di laman rumah.

Selamat bertani dan menuai hasil.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar